Dit artikel is geschreven door Robbie van der Werf. Robbie werkt bij eztat als marketingspecialist.
Hey Makelaar! Online marketing is nou eenmaal een black box als je hier weinig tot geen ervaring in hebt. Ook al zou je wel snappen hoe je strategisch zaken kunt inzetten, is het daadwerkelijk doorvoeren van de punten hele andere koek.
Ik geef je 3 tips over hoe je bepaalde Online Marketing zaken, snel en eenvoudig door kan voeren, mocht je deze nog niet goed hebben staan.
Tip 1: Vindbaarheid van jouw website vergroten
Search Engine Optimization. Niet afhaken nu! Echt waar, het gaat je helpen en ik houd het kort.
De basis van een pagina op een website, de H1-tag
Elke pagina op jouw website heeft één hoofdonderwerp. Dit is het centrale woord waar jouw pagina over gaat. Niet je hele website, enkele deze ene pagina. Bijvoorbeeld jouw verkoopdienstverlening. Kijk vervolgens waar jij actief bent en je hebt hiermee het hoofdonderwerp bepaald: Huis verkopen in Heerenveen. We noemen dit ook wel de H1-tag op de pagina.
Deelonderwerpen onderverdelen in H2 en H3-tags
Wat kun jij vervolgens nog meer vertellen over jouw verkoopdienstverlening in jouw plaats? Iets over de woningpresentatie, de werkwijze, de courtage of het aantal verkoopmakelaars binnen jouw team? Gebruik deze als deelonderwerpen en maak hier H2- of zelfs H3-tags van. Hoe duid je dit aan? Als volgt:
<h1>Huis verkopen in Heerenveen</h1>
<h2>Verkoopmakelaar in Heerenveen</h2>
<h2>De beste woningpromotie</h2>
<h3Promotie op Social Media</h3>
<h3>Facebook advertenties van jouw woning</h3>
<h2>Vast all-in tarief</h2>
Het is net een inhoudsopgave die samenvat waar jouw verkoopdienstverlening over gaat.
Hoe kun je dit implementeren in jouw website?
Laten we een Realworks website als uitgangspunt nemen:
- Je kunt de code er zelf inzetten;
- Je gebruikt de vooraf opgemaakte stijlen.
Het implementeren van onderwerpen en deelonderwerpen zorgt voor logica in de website opbouw
Google indexeert websites op basis van de pagina’s die je hebt en de inhoud van die pagina’s. Des te logischer de opbouw, des te beter je gaat scoren. Dit is één van de voorwaarden van het algoritme van Google.
Dus, heb jij vetgedrukte kopregels in je teksten, maar zijn het geen H2-tags?
Zet dit nu nog om, want de waarde van de H2-tags is vele malen hoger dan ‘platte tekst’ welke enkel mooi is vormgegeven.
Tip 2: Lokale vindbaarheid vergroten met Google Mijn Bedrijf
Zet jij jouw woningen op Social Media? Top! Waarom dan ook niet op jouw Google Mijn Bedrijf-profiel?
Lokale vindbaarheid
Elke makelaar heeft zijn eigen werkgebied waar hij actief is. Het overgrote deel van de huizen die je verkoopt en aankoopt zullen in dit gebied zijn. En wat is nou een perfect kanaal om te zorgen voor meer van deze lokale vindbaarheid? Juist, jouw Google Mijn Bedrijf Profiel.
Voor elke officiële vestiging kun je een lokaal profiel opstellen. Hierin kun je informatie plaatsen over het bedrijf, de diensten die je aanbiedt, openingstijden, routebeschrijving, telefoonnummer, websites en afbeeldingen van het pand waar je gevestigd bent.
Frequent nieuwe updates plaatsen
Om dit profiel extra vaak naar voren te laten komen is het belangrijk om frequent updates te plaatsen binnen dit profiel. En wat zijn nou berichten die jij frequent kunt plaatsen? Precies, jouw aanbod!
Makkelijk te gebruiken
De tekst van elke post die jij plaatst over jouw aanbod kun je eenvoudig kopiëren en plaatsen binnen jouw Google Mijn Bedrijf Profiel. Upload de primaire foto van de woning en voeg de URL toe naar jouw website, et voilà! Je ziet de lokale vindbaarheid stijgen en de positieve reviews toenemen.
Tip 3: Altijd linken naar jouw website
En niet andersom!
Jouw website is de virtuele weerspiegeling van jouw kantoorpand/bedrijfsruimte. Jij gaat toch ook niet mensen de deur wijzen als ze zich aan het oriënteren zijn voor jouw pand, of de deur op een kier hebben?
Overal waar jij iets plaatst zet je een linkje naar jouw website
En het liefst zo specifiek mogelijk! Plaats je een nieuwe woning op Facebook? Linkje naar die exacte pagina over die woning op jouw website. Vertel je iets over de verkoopdienstverlening? Linkje naar de pagina over jouw verkoopdienstverlening.
Je kunt een enkele keer wel iets plaatsen zonder linkje
Maar dat doe je als een medewerker jarig is of je kat weer een muis voor de deur heeft gelegd die groter is dan de kat zelf. Dat is gewoon ‘even leuk’ en gaat niet zozeer om extra bezoekers, data, meetbaarheid en conversie.