Fonger Ypma is als directeur van brainbay, data analyse-dochter van NVM, een van de juryleden van de Nationale Makelaar Awards 2021. Zijn modellen en tools zullen bijdragen aan de professionalisering van de makelaars. Hoe denkt hij over de woningmarkt, de huizenprijzen en de rol van de makelaar in de toekomst?
Fonger Ypma weet als geen ander hoe hij de cijfers over de Nederlandse woningmarkt moet interpreteren. “Mensen verkopen hun huis momenteel pas als ze er zelf eentje gekocht hebben. Hierdoor stijgen krapte en prijzen, inheel Nederland.” De aanwezigheid van beleggers in het lagere segment maakt het extra moeilijk voor starters. “Dat maakt de urgentie voor nieuwbouw nog groter. Tegelijkertijd zie ik nog niet dat een mogelijk kansrijke oplossing, namelijk flexibel en modulair bouwen, een vlucht heeft genomen.”
Wel ziet hij een trek van de Randstad naar het buitengebied. “De media overdrijven het aantal echter. Veel mensen dénken aan verhuizen naar het platteland, maar de daadwerkelijke verhuisbeweging naar het buitengebied is de laatste jaren maar met 10 procentpunt gestegen. Dus het is niet zo dat heel Drenthe wordt opgekocht door Randstedelingen.”
De juiste woningen op de juiste plek
Naast bouwen denkt Ypma dat transformatie kan zorgen voor meer woningen. Belangrijk is volgens hem altijd bouwen naar behoefte. “Niet alleen appartementen bouwen als er ook behoefte is aan eengezins- of seniorenwoningen. Elke nieuwe woning is nu welkom, maar een goede balans van het woonaanbod is belangrijk voor de toekomst.”
Daar ligt een taak voor de overheid. Datzelfde geldt voor het bepalen van de locatie, vervolgt Ypma. “Binnenstedelijk bouwen kost meer geld en tijd. Ik heb zelf geen fundamentele bezwaren tegen het opofferen van landbouwgrond om wijken neer te zetten op basis van een goede visie en keuzes, zeker als dat ook extra natuur oplevert.”
Lokale kennis over het werkgebied
Nieuwbouwspecialisten adviseren nu al gemeenten en projectontwikkelaars over doelgroepen en hun woonbehoefte. Brainbay ondersteunt hun inzichten met kwantitatieve cijfers. “Makelaars voegen daar hun lokale kennis over het werkgebied en de beste bouwlocaties aan toe.”
De makelaar als specialist
De datadirecteur raadt makelaars aan zich te specialiseren: “Daardoor kunnen ze zich beter onderscheiden.” Een agrarische makelaar weet alles over ruilverkaveling en herbestemming, en ook duurzaamheidsmakelaars en aankoopmakelaars brengen hun eigen expertise mee. Nieuwbouwmakelaars spelen een rol tussen gemeenten, ontwikkelaars en woonconsumenten.
“Op die manier kan een makelaar toegevoegde waarde bieden. De specialist die woonconsumenten helpt bij een van de grootste beslissingen in hun leven.” Dat moet de makelaar wel goed voor het voetlicht brengen. Hoe en met welk, wellicht disruptief businessmodel, daar is Ypma benieuwd naar. “Aankoopmakelaars kunnen hun dienstverlening uitbreiden met ondersteuning van het hele aankoopproces, zoals een verhuisdienst.”
Zicht op de juiste verkoopprijs
Ypma verwacht dat de omarming van digitale innovatie het verschil maakt om je als makelaar optimaal te onderscheiden. “Zo ontwikkelde brainbay een tool om een makelaar in één oogopslag een overzicht te geven van de kenmerken van een woning, en wat, op basis van data, de juiste verkoopprijs is. Dat scheelt veel tijd in de voorbereiding, en biedt meer kans om een goede indruk te maken opeen toekomstige opdrachtgever, zeker nu er zo weinig nieuw aanbod op de marktkomt. Het professionaliseert het vak en vergroot de betrouwbaarheid van de makelaar.”
Ook verwacht Ypma dat door de digitalisering het vak transparanter wordt en makelaars zich meer zullen richten op een duurzame relatie met de klant.
De makelaar als woonloopbaanbegeleider
Erg benieuwd is Ypma hoe makelaars in hun dagelijkse werkzaamheden digitale transformatie en data inzetten. “Wat doen ze er echt mee en wat levert het hen op?” Tijdens de jurering let hij op concrete voorbeelden van die toepassingen: hoe ze die implementeren in hun processen en hoe procesmatig ze eigenlijk werken. Vaak is dat een voorwaarde voor het goed inzetten van digitale hulpmiddelen.
Verder hoopt hij inspirerende voorbeelden te vinden die een doorkijkje geven naar de makelaar van de toekomst. Meer woonloopbaanbegeleider of helemaal niet?
“Als makelaar kun je nooit op je lauweren rusten en moet je blijven kijken naar welke toegevoegde waarde je nu echt levert. De Nationale Makelaar Awards kunnen inspiratie geven en uitdagen om door te denken. Nieuwe ideeën om succesvol te zijn. In die zin kunnen de awards bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de makelaardij en zorgen voor erkenning.”
Tekst: Judith Bakkers, auteur van Vastgoed Actueel