Vragen?
Bel 035 – 2400 252

‘Innovatieve bedrijven zijn lichtend voorbeeld voor de branche’

Geschreven op:
6/4/2021
Lees verder

De CEO van funda, Quintin Schevernels, is een de juryleden van de Nationale Makelaar Awards 2021. In zijn managementrol bij het technologische bedrijf ligt zijn focus op verandering en groei. Wat is zijn kijk op de woningmarkt, de rol van de makelaar en de ultieme awardkandidaat?

Quintin Schevernels is in de gelukkige omstandigheid dat hij zeer veel gegevens heeft over het zoekgedrag van Nederlanders op woongebied. Dit valt hem op: “De zoekstraal is breder geworden, dus meer naar het buitengebied. Vooral in Friesland en Groningen geldt dat. Mensen willen een extra werkkamer en een tuin. Het nieuwe werken, niet meer vijf dagen op kantoor, schept ook voor de toekomst mogelijkheden.”

Meer bezichtigingen

En het blijft niet alleen bij kijken. “Steeds meer zoekers plannen daadwerkelijk met de makelaar een bezichtiging in.” Door disbalans tussen aanbod en geïnteresseerden is het moeilijk een woning te bemachtigen. “Dat geldt eigenlijk voor iedereen in alle segmenten in alle regio’s in Nederland.” Dat ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen, er meer scheidingen zijn en de prijzen steeds meer stijgen, helpt ook niet. “De regering had dit al kunnen zien aankomen, maar heeft nagelaten om deze crisis te voorkomen.”

Kiezen voor grootschalig bouwen

Alleen meer en grootschalig bouwen kan deze situatie redden volgens Schevernels. “Het is op zich een heel simpel economisch vraagstuk waarbij vraag en aanbod uit balans zijn. Te weinig aanbod en te veel vraag. Zorg dus dat er meer aanbod komt.” Marktpartijen willen wel, denkt Schevernels, maar de overheden zijn de bottleneck. “De trage besluitvorming helpt niet. Ik denk dat het nieuwe kabinet daar grote stappen in kan maken en verwacht dat dat ook gaat gebeuren. Er zal een minister van Wonen komen. Veel politieke partijen hadden de woningmarkt als speerpunt. In de eerste twee jaar zullen er denk ik veel data worden verzameld, onderzoek worden gedaan en geanalyseerd. Daarnaast wordt er hopelijk gekeken naar voorbeeldoplossingen in andere landen.”

Uiteindelijk hoopt de funda-manager dat het kabinet met een agressief plan komt. “Anders los je het niet op.” Hij noemt Almere als voorbeeld: grootschalige projecten op plekken waar nu nog een andere bestemming op zit. “Je moet keuzes maken om dit nijpende probleem aan te pakken. Processen moeten worden ingekort, het algemeen belang moet prevaleren boven het belang van individuen.”

Makelaar van de toekomst gewapend met relevante data

Makelaars kunnen in het begin van het bouwproces al veel betekenen voor gemeenten en projectontwikkelaars. “Ze hebben de data en lokaal inzicht. Daarna kunnen ze de nieuwbouw aan de juiste personen verkopen.” Hierdoor verwacht Schevernels dat het woontreintje weer op gang komt en de woningmarkt weer lucht krijgt. Toekomstmuziek? Of is er nu al wat gaande in makelaarswereld? “Er zijn ook nu makelaars zeer actief met innovatie. Eerst actief met online marketing en lead generation, nu ook met virtuele online bezichtigingen of op afstand met een digitaal slot. Er zullen steeds meer makelaars aan de slag gaan met dit soort innovaties. Gewapend met relevante data is de makelaar van de toekomst een expert, vertrouwenspersoon en procesbegeleider ineen, die ‘digitaal’ omarmt en inzet op de toegevoegde waarde van zijn of haar identiteit.”

Gebruikmaken van tools

Dat is nu al mogelijk door goed gebruik van de huidige tools. “Digitaliseer processen, bezichtigingen of biedingen. De NVM biedt bijvoorbeeld nu al een tool om het online biedproces simpeler en transparanter te maken. En volg de leads die funda en andere kanalen je bieden beter op om meer rendement te behalen. Daar liggen volop kansen. Met mensen die ’s avonds zoeken, moet je direct contact maken. Richt je proces en je werktijden daarop in.” Daarmee onderscheid je je optimaal, volgens de funda-CEO.

Zowel dienstverlenend als succesvol

Als jurylid is Schevernels benieuwd naar hoe ver de klantgerichtheid en hoe breed de dienstverlening gaat van de innovatieve makelaar. “Hoe tevreden zijn de klanten en kan de makelaar daarvan bewijs overhandigen? Is de onderneming dan ook financieel succesvol?” Schevernels gaat op zoek naar een goede balans daarvan: gezonde én innovatieve bedrijven. “Die makelaars wil ik graag een podium geven, ter inspiratie van de branche. Als lichtend voorbeeld, waar andere makelaars ook echt iets mee kunnen.”

Tekst: Judith Bakkers, auteur van Vastgoed Actueel