Vragen?
Bel 035 – 2400 252

"Je moet je klanten én de jury verleiden"

Geschreven op:
12/4/2021
Lees verder

Marco Aarnink, oprichter van Print.com, is een van de juryleden van de Nationale Makelaar Awards 2021. Hij weet alles van gedurfd ondernemen in de oververhitte grafische markt en raadt makelaars aan om vooral te verleiden. Hoe denkt hij over de woningmarkt, de rol van de makelaar in de toekomst en de ideale kandidaat voor een award?

De oorzaak van de woningcrisis ligt bij de overheid, volgens Marco Aarnink. “Er zijn genoeg partijen die willen bouwen, maar gemeenten stellen beslissingen uit om grond te verkopen, bouwrijp te maken of te vergunnen. Het Rijk mag wat mij betreft gemeenten dwingen bepaalde gronden te vergeven voor woningbouw, want gebouwd moet er worden om mensen aan woningen te helpen.”

Verhoging van de overdrachtsbelasting voor beleggers werkt niet, denkt hij. Dan gaan de huren omhoog of beleggers nemen genoegen met minder rendement. “Er moet bij de overheid anders gedacht worden. Werk samen met alle betrokkenen en zoek samen naar oplossingen. Dat zal de bouw vergroten.” Aarnink denkt dat er volop land beschikbaar is. “Als ik hier buiten Deventer kijk, zie ik genoeg ‘warme grond’ waar zo op gebouwd kan worden.”

‘Het wordt een schimmig beroep’

Aarnink voelt zich betrokken bij de makelaardij; enkele vrienden en zijn broer zijn makelaar. Het is hem dan ook niet ontgaan dat makelaars ‘en public’ onder vuur liggen. Door de krapte op de woningmarkt worden makelaars en hun diensten blijkbaar steeds minder transparant. “Een kleine groep makelaars verpest het voor de rest, door onder één hoedje te spelen met de tegenpartij bijvoorbeeld. Het wordt een schimmig beroep en dat moet veranderen.”

Veel meer informatie geven

Met funda is er destijds al heel wat verbeterd, maar die markt moet nog veel meer informatie geven, vindt Aarnink. Met zijn expertise moet een makelaar koper en verkoper tevreden stellen. “Korte lijnen, open agenda’s, zichtbare biedingsprocessen, anders bezichtigen en meer informatie delen: bijvoorbeeld de onderhoudsgeschiedenis en de waarden van omringende woningen. Daarmee zorgt de makelaar ook voor een betrouwbare onderbouwing van de vraagprijs.” Hiermee en door een langlopende relatie op te bouwen, wordt de makelaar futureproof, aldus Aarnink.

Co-creatie voor tevreden klanten

Nieuwe concepten bedenken, daar is de directeur van Print.com goed in. Hij kocht drie jaar geleden de domeinnaam Print.com en tot zijn verbazing toonden mensen belangstelling zonder dat er een service achter zat. “Onze branche is net als de makelaardij grotendeels een traditionele en verzadigde markt met veel aanbieders. Ik vroeg aan de mensen die gereageerd hadden wat een nieuw concept moest bieden. Co-creatie noemen ze dat.”

Het aantal suggesties was overstelpend. Honderd nodigde hij uit voor een Valentijnsdiner om hun wensen kenbaar te maken. En daar bleef het niet bij. “Elke dag bellen we klanten met vragen over hun wensen qua producten en service. Wil iemand bedrukte sokken? Kunnen we die zelf maken? Zo niet, dan zoeken we een bedrijf dat dat wel kan en koppelen de klant rechtstreeks. Weer een tevreden klant.”

Net als een liefdesrelatie

De keuze voor 14 februari had een reden. Volgens Aarnink volgt een klantrelatie dezelfde route als een liefdesrelatie. “Eerst flirten en verleiden, bij een makelaar is dat een mooie website of etalage. Bij aandacht knoop je een gesprek aan. Klikt het, dan spreek je af en kijk je of de inhoud klopt. En dan komt de eerste zoen, de eerste offerte of opdracht. Daarna wordt je zenuwachtig. Heb ik het wel goed gedaan? Doen we het nog een keer? Goede communicatie is ook bij een klantrelatie van cruciaal belang om een langlopende relatie op te bouwen.”

Roep positieve vraagtekens op

Verleiden is ook precies wat Aarnink verwacht van de kandidaten voor de Nationale Makelaar Awards. “Verleid de jury zoals je dat bij je partner deed. De eerste indruk is het belangrijkste. Alles moet kloppen: een uniek verhaal, kleding, alle details. Ik kijk naar het merk, het verhaal en de innovatie die de makelaar biedt. Een goede uitstraling, daar draait het om.”

Hij is reuze benieuwd of deze van nature traditionele markt al innovaties biedt. En of sommige makelaars daar een schepje bovenop doen. “Zoals vol echte passie je onderscheidend vermogen tonen. Hun verhaal moet positieve vraagtekens oproepen, of verlangen, om in liefdestermen te blijven.”

Tekst: Judith Bakkers, auteur van Vastgoed Actueel