Gerard de Gier, directeur van Effytool, is een van de juryleden van de Nationale Makelaar Awards 2021. Deze pragmatische, oplossende denker, voorziet een andere rol voor makelaars en is benieuwd naar innovatieve bedrijfsmodellen. Hoe denkt hij over de woningmarkt en digitalisering?
“We weten allemaal dat de te hoge prijzen en een tekort aan woningen de grote problemen van de woningmarkt zijn. Voor de verkopers geen probleem, maar ook de kopers zijn nog spekkopers met de lage rente.”
Uiteindelijk zal het lage aanbod een negatieve invloed hebben op de makelaardij: concurrentie en prijzenslag worden groter. “Er zal wederom een dip komen. Ik zie echter ook kansen: makelaars worden gedwongen op een nieuwe manier naar de klant te kijken. Creatief te zijn. Zowel op marketing- als organisatiegebied. De eerste, met originele promotieacties, werkt op de korte termijn. De tweede, bijvoorbeeld nu al je bedrijfsmodel in stapjes veranderen, heeft op de langere termijn effect.”
De makelaar als huisarts
De makelaar als ‘huisarts’, dat is volgens De Gier de toekomst. “Het bedrijf staat daarbij centraal als dienstverlener. Voor alles wat te maken heeft met wonen, woongenot, bouwen, storingen, woningfinanciering en duurzaamheid, kan de woonrelatie terecht bij de makelaar.” Alleen woningen verkopen is niet meer genoeg en zorgt niet voor een langlopende relatie. De eenzijdige rol van huizenverkoper kan overgenomen worden door platforms.
De Gier: “Denk als makelaar veel centraler. Wees een relatiemanager in plaats van een woningmanager. Grossier in meerdere activiteiten.”
Menselijkheid als geheim wapen
Menselijk contact blijft het geheime wapen van de relatiemakelaar. “Zorg dat je vaak bij mensen over de vloer – letterlijk of online – komt. Dat is de toegevoegde waarde van de relatiemanager. Daar moet tijd voor ingeruimd worden.” Dat kan volgens De Gier door een combinatie van bijvoorbeeld marketing en processen automatiseren en aan de andere kant die menselijke maat. “De makelaar als huisarts kan ontzorgen, ook op gebied van duurzaamheid. Los problemen op en kom met oplossingen in de vorm van specialisten.”
Digitalisering en automatisering zorgen voor extra tijd
Digitalisering kan helpen de kwaliteit te vergroten, doordat processen eenduidig worden uitgevoerd. Maar dat is niet noodzakelijk. “Ook als je elke keer een eenduidige dienst verleent, kan dat kwaliteit opleveren”, meent de Gier. “Als het proces maar hetzelfde is. Bijvoorbeeld je dag zo inrichten dat je echt tijd voor de klant hebt.”
Toch denkt de eigenaar van Effytool dat het altijd handig is om processen te standaardiseren, zodat je weet hoe je bedrijf in elkaar zit. Digitalisering en automatisering kunnen daarbij helpen. “Makelaars die dat nalaten, zullen uiteindelijk de concurrentiestrijd verliezen.” Met Effytool legt hij over alle automatiseringssystemen een schil, waardoor gebruiksvriendelijkheid en gemak van automatiseren de makelaar meer tijd geeft. Voor die persoonlijke touch bijvoorbeeld.
Innovatief bedrijfsmodel
Als jurylid zal De Gier vooral opletten of makelaars juist op langere termijn hun bedrijf goed inrichten en flexibel zijn om bij te sturen als dat moet. “Een leuke marketingcampagne is vloeibaar. Gericht op de korte termijn. Een bedrijfsmodel innovatief veranderen, bijvoorbeeld gratis huizen verkopen met commissies van specialisten als verdienmodel, zorgt voor overlevingskansen. Iets dergelijks hoop ik ook te zien.”
Een feestje!
Voor De Gier zijn de awards een feestmoment na de coronatijd. “Leuk dat het weer kan. Dat we bezig zijn met iets positiefs.” Degenen die deelnemen zijn naar zijn idee allemaal winnaars, want ze durven te delen. En kennis delen is helemaal van nu. Laten zien wat je doet, dat versterkt elkaar. “Genomineerden en winnaars krijgen natuurlijk extra exposure. Daarmee versterken ze hun rol naar hun relaties. Mooi meegenomen!”
Tekst: Judith Bakkers, auteur van Vastgoed Actueel